اجرای دیوار چینی (تیغه چینی)

اجرای دیوار چینی (تیغه چینی)

نام :سپهری
تلفن تماس : 09122477075
استان : تهران
آدرس : البرز-کرج-سر جهانشهر-جنب بانک مرکزی-ساختمان اگرین-طبقه دوم-واحد 5
بازدید : 11762

رعایت نکات زیر در دیوار چینی الزامی می باشد:
۱-دیوارچینی باید کاملا قائم و شاقولی بوده و امتداد رجها کاملا افقی باشد و بندهای قائم یک رج در میان دقیقا در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند.
۲-قبل از اجرای آجر چینی و با توجه به شرایط آب و هوایی و دستورات دستگاه نظارت آجرها بایستی به مدت ۶۰ دقیقه در آب خیسانده و بلافاصله به کار برده شوند .
۳- ریختن آب بر روی آجر مجاز نمی باشد .
۴-ضخامت بندآجرها نبایدکمتراز۱۰ میلیمتر و بیشتراز۱۲ میلیمتر باشد.
۵-قبل از شروع عملیات باید گیاهان و خاک های نباتی از محل کار برداشته شود و محل دیوارچینی از وجود هر نوع گیاه و ریشه های عمقی پاک سازی گردد.
تقسیم بندی دیوار:
دیوارها را می توان به انواع داخلی و خارجی تقسیم کرد.
از طرف دیگر دیوارها بر حسب تحمل فشار به چهار نوع تقسیم می شوند: – دیوار های خارجی حامل یا تحمل کننده بار – دیوارهای خارجی غیر حامل – دیوارهای داخلی حامل (باربر)– دیوارهای داخلی غیر حامل(غیر باربر)
دیوارهای داخلی باربر :
دیوارچینی باید با آجر مرغوب و ملات ماسه سیمان ۱ به ۶ یا ملات باتارد ۱ به ۲ به ۸ صورت گیرد . حداقل ضخامت این دیوارها ۲۰ سانتیمتر می باشد .
دیوارهای داخلی غیر باربر :
تیغه ۶ سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات گچ و خاک .
تیغه ۱۰ سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات گچ و خاک یا باتارد ۸ : ۲ : ۱ یا ملات ماسه سیمان ۶ : ۱
تیغه ۲۰ سانتیمتری باآجرمعمولی یاسفالی مجوف باملات ماسه آهک ۱:۳ باتارد۱۸ یاماسه سیمان ۱:۶٫
کرسی چینی :
عرض کرسی چینی باید حداقل نیم آجرازبالای دیوارآن بیشتردرنظرگرفته شود ومحورکرسی چینی برمحوردیوار منطبق شود. نقش عمده کرسی چینی تامین سطح اتکای بیشتربرای دیواروتامین ارتفاع تا رقوم کف سازی می باشد.به دلیل تماس دائمی ومستقیم کرسی چینی به رطوبت ، آجرهای بکاررفته درکرسی چینی بایدازمیان آجرهای مقاوم بامیزان کم جذب رطوبت وآب انتخاب شود.
انتخاب نوع ملات درمقاومت آجرفشاری نقش بسیار مهمی خواهد داشت . بکاربردن ملات با عیار زیاد لزوما نقش کلیدی در افزایش مقاومت آجرکاری ندارد مثلا چنانچه به جای ملات ماسه سیمان ۱ به ۳ از ملات باتارد ۱ به ۱ به ۶ استفاده شود گرچه مقاومت ۴ درصد کاهش می یابد ولی مقاومت آجرکاری تنها حدود ۴ درصد کاهش خواهد یافت . بنابر این می توان گفت به ازای هر مقاومت از آجر مصرفی یک ملات با مقاومت خاص ، بهترین مقاومت آجرکاری را به دست می دهد . لذا انواع ملات مصرفی و آجر باید در نقشه ها و مشخصات فنی خصوصی ذکر شود. علاوه بر نوع آجر و ملات مصرفی که نقش عمده در بالا بردن مقاومت آجرکاری دارد ضریب لاغری یا و نحوه گیرداری دیوار با ستون آجری اثر مستقیم در مقاومت و عملکرد دیوار یا ستون آجری خواهد داشت . ضریب لاغری یک ستون یا دیوار عبارتست از نسبت ارتفاع به عرض مقطع ستون یا ضخامت دیوار . در حالت کلی ضریب لاغری دیوارهای آجری باربر با ملات ماسه سیمان نباید از ۱۸ بیشتر در نظر گرفته شود . در صورت استفاده از ملات ماسه آهک ضریب لاغری نباید از ۱۲ تجاوز نماید . در مواردی که دیوار چینی در مجاورت ستون های فلزی یا بتنی قرار گیرد و در این نقاط درز پیش بینی نشده باشد باید نحوه اتصال ستون به دیوار مطابق نقشه های اجرایی باشد .
اتصال دیوار با ستون فلزی :
در هر متر ارتفاع یک قطعه اتصال جوش شده به ستون فلزی باید در داخل ملات دیوار چینی قرار گیرد . قطعه اتصال به صورت T با میلگردی با قطر حداقل ۸ میلیمتر به اندازه ۳۵۰ *۱۵۰ میلیمتر که بعد ۱۵۰ میلیمتری آن به ستون جوش داده می شود .
اتصال دیوار با ستون بتنی :
در هر متر ارتفاع ۲ عدد شاخک U شکل به ابعاد ۸۰ * ۲۵۰ * ۲۵۰ از میلگرد به قطر ۱۰ میلیمتر به صفحه ای به ابعاد ۶ * ۱۰۰ * ۱۰۰ میلیمتر جوش داده می شود ، این صفحات با شاخک های مناسب هنگام بتن ریزی در داخل ستون بتنی کار گذاشته شده اند. شاخک های U شکل در داخل دیوار آجری و درون ملات بین آجرها قرار داده خواهند شد .
سوراخها و محل های باز برای کارگذاری چارچوب ها ، درها ، پنجره ها ، مجرا های تهویه ، عبور لوله و کابلهای تو کار و نظایر آن باید قبلا بر اساس نقشه های اجرایی کاملا مشخص و هنگام آجر چینی تعبیه گردد تا نیازی به کندن و تخریب دیوارها به منظور تامین فضاهای باز وجود نداشته باشد .
نعل درگاه ها:
باید یر اساس جزئیات مندرج در نقشه های اجرایی و با طول گیرداری کامل ساخته شوند . چنانچه نعل در گاه با یک تیر آهن ساخته می شود طول گیر داری نباید از ۲۵ سانتیمتر کمتر باشد .
کلاف بندی:
برای تامین ایمنی ساختمان در مقابل زلزله ساختمان های آجری بایستی مطابق روش های زیر کلاف بندی شوند.
کلاف افقی:
۱- کلاف افقی در تراز پی :
این کلاف از بتن آرمه بوده و نباید عرض آن از دیوار یا ۲۵ سانتیمتر و ارتفاع آن از ۳/۲ عرض دیوار یا ۲۵ سانتیمتر کمتر باشد .
۲- کلاف افقی در تراز سقف :
این کلاف نیز از بتن آرمه بوده و عرض آن برابر عرض دیوار و حد اقل ۲۰ سانتیمتر می باشد . در مورد دیوار خارجی و بمنظور نماسازی می توان عرض کلاف را ۱۲ سانتیمتر از عرض دیوار کمتر اختیار نمود . می توان ارتفاع کلاف روی دیوارهای باربر را تا ۲۰ سانتیمتر و روی دیوارهای غیر باربر را تا ۱۲ سانتیمتر تقلیل داد . میزان میلگرد در این نوع کلافها عینا مشابه کلافهای افقی در تراز پی خواهد بود .
کلاف قائم :
در تمامی ساختمانهای آجری دو طبقه یا ساختمانهای یک طبقه با اهمیت زیاد اجرای کلاف ‍قائم الزامی است . کلافهای قائم ممکن است از بتن آرمه با حد اقل بعد ۲۰ سانتیمتر ، تیرآهن نمره ۱۰ یا معادل آن در داخل دیوار ، گوشه ها و تقاطع دیوارها با فاصله حداکثر محور تا محور ۵ متر تعبیه شوند . کلافهای قائم باید به نحو مطمئن به کلافهای افقی متصل شوند تا سیستم بصورت یکپارچه عمل نماید .




قیمت :
به روز شده در : چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
تاریخ درج آگهی : دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
آگهی های ویژه : خدمات بنایی ساختمان