اجرای سقف کامپوزیت

اجرای سقف کامپوزیت

نام :سپهری
تلفن تماس : 09122477075
استان : تهران
آدرس : البرز-کرج-سر جهانشهر-جنب بانک مرکزی-ساختمان اگرین-طبقه دوم-واحد 5
بازدید : 2239

۱-۲. سقف کامپوزیت
۱-۲-۱. تعریف:
سقف کامپوزیت یا مرکب به سقفی گفته می‌شود که تیرهای فلزی با ترکیب با بتن لنگرهای خمشی و برشی را تحمل می‌کنند. بدین صورت که بال بالایی تیرها به همراه بتن روی آن فشار را تحمل کرده و بال پایینی تیر نیروی کششی را تحمل می‌نماید و به عبارت دیگر مقطع مرکب از فولاد و بتن در تیرها برای تحمل لنگرهای کششی و فشاری خواهیم داشت. برای درگیر کردن بتن و فولاد در تیرها از برشگیری جوش داده شده روی بال بالای تیرها استفاده می‌شود.
۱-۲-۲. کاربردها:
در سازه‌های فلزی می‌توان از این نوع سقف استفاده کرد.
۱-۲-۳-۱. مزایا:
- کاهش وزن سقف نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک و ضربی
- کاهش سایز تیرهای سقف به علت عملکرد ترکیبی با بتن
- ایجاد یک دیافراگم صلب در سقف که باعث عملکرد یک پارچه سقف می‌شود.
- سهولت اجرا
- سرعت اجرای نسبتا مناسب
۱-۲-۴. اجزاء تشکیل دهنده:
مشخصات فنی:
این سقف‌ها معمولاً از تیرهای فولادی، برشگیرها که عموماً از جنس ناودانی می‌باشد، میلگردهای حرارتی طولی و عرضی که معمولاً سایز ۸ یا ۱۰ می‌باشد بر اساس محاسبات به فاصله بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر از یکدیگر روی سقف قرار می‌گیرند و بتن تشکیل می‌شود.
تیرهایی که ستون‌ها را به یکدیگر متصل می‌نمایند و تیرهای فرعی نیز در داخل آن قرار می‌گیرد. تیر اصلی اصطلاحاً پل نامیده می‌شود. تیرهایی که فقط ستون‌ها را به هم متصل می‌کنند ولی تیر دیگری به آنها متصل نمی‌شود، کش نامیده می‌شوند. تیرهایی که بین پل‌ها قرار می‌گیرند و به ستون‌ها نیز متصل نمی‌شوند تیر ریزی فرعی نامیده می‌شوند. فاصله و سایز تیرهای فرعی در سقف کامپوزیت بر اساس محاسبات و توسط مهندس محاسب تعیین می‌شود ولی فاصله معمولا بین ۲۰/۱ تا ۵/۱ متر می‌باشد. ابعاد و فواصل برشگیرها نیز که در محاسبات مشخص می‌شود معمولاً از ناودانی سایز ۶ با طولی که از عرض بال ۳ سانتیمتر کمتر است استفاده می‌شود و تنها فواصل در محاسبات تعیین می‌شود.
میلگردهای حرارتی سقف کامپوزیت باید حتما آجدار باشد ولی بنابر نظر محاسب می‌تواند A2 یا A3 باشد که معمولاً از نوع A2 استفاده می‌شود. تیرهای فولادی نیز بنا بر محاسبات ممکن است ساده یا زنبوری باشد و معمولاً در صورت نیاز به تقویت یک ورق به بال پایین آنها که ۷۰% طول تیر را در بر می‌گیرد و عرض آن از عرض بال پایین تیر، ۳ سانتیمتر بیشتر یا ۳ سانتیمتر کمتر جهت اجرای جوش می‌باشد استفاده می‌شود. ضخامت این ورق نیز در محاسبات مشخص می‌گردد. ضخامت بتن در سقف‌های کامپوزیت معمولاً ۱۰ سانتیمتر می‌باشد و از بتن عیار ۳۰۰ و یا ۳۵۰ استفاده می‌شود.
اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید: توجه به نکات زیر در اجرای سقف‌های کامپوزیت حائز اهمیت است:
- در هنگام عقد قرارداد به جزئیاتی مانند اجرای سقف با شمع‌بندی یا بدون شمع بندی توجه شود.
- میلگردهای حرارتی مورد مصرف در کامپوزیت معمولاً از نوع A2 و آجدار می‌باشد. البته در مورد سقف‌هایی که کاربری غیر مسکونی مانند پارکینگ یا تجاری دارند معمولاً میلگردهایA3 و با سایز بیشتر از ۱۰ استفاده می‌شود.
- در هنگام عقد قرارداد حتماً از پیمانکار اجرای ویبره سقف نیز خواسته شود.
- پهن کردن نایلون روی قالب بندی جهت جلوگیری از خروج شیره بتن و همچنین جلوگیری از چسبیدن به قالب به بتن ضروری است.
- میلگردهای مصرفی فاقد زنگ زدگی و اعوجاج باشد. به این منظور پیشنهاد می‌شود در صورتی که دپوی میلگرد در فضای باز هست جهت جلوگیری از بارش باران بر روی آن و در نتیجه زنگ زدن آن روی بندیل‌های میلگرد نایلون کشیده شود و همچنین با قراردادن بندیل‌های میلگرد روی چهار تراش یا پروفیل‌های آهنی فاصله بین زمین و میلگردها ایجاد شود تا هم رطوبت زمین سبب زنگ زدن میلگردهای پایینی نشود و هم خاک و گل و لای به میلگردها نچسبد.
۱-۲-۹. شرایط جوی مناسب:
جهت اجرای سقف کامپوزیت تا قبل از مرحله بتن‌ریزی در هر دمایی می‌توان کار کرد و فقط در زمان بارندگی امکان کار میسر نیست ولی در زمان بتن‌ریزی باید شرایط جوی مناسب جهت انجام عملیات بتن‌ریزی نظیر دمای بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد. عدم بارش برف و باران، عدم بتن‌ریزی بر روی سطوح یخ زده و یا برف دار، و … برقرار باشد. همچنین باید در نظر داشت که بتن تازه ریخته شده دچار یخ زدگی نشود. البته در صورت ضرورت انجام بتن‌ریزی در شرایط نامساعد باید تمهیدات خاص این شرایط را مطابق با آیین نامه ها و دستورالعمل های موجود رعایت کرد.




قیمت :
به روز شده در : سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
تاریخ درج آگهی : دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵